کد مطلب:212978 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:240

وسعت دانشگاه جعفری
شاگردان امام صادق(ع) منحصر به شیعیان نبودند، بلكه پیروان سنت و جماعت نیز از مكتب آن حضرت برخوردار می شدند; پیشوایان چهارگانه اهل سنت بلا واسطه یا با واسطه شاگرد امام صادق(ع) بودند. ابوحنیفه در راس این پیشوایان قرار دارد كه به گفته خودش، دو سال شاگرد امام بوده و اساس علم و دانشش از این دوسال است. [1] .

شاگردان امام از نقاط مختلف همچون: كوفه، بصره، واسط، حجاز و سایر مناطق و نیز از قبایل گوناگون مانند: بنی اسد، مخارق، طی،سلیم، غطفان، ازد، خزاعه، خثعم، مخزوم، بنی ضبه، قریش به ویژه بنی حارث بن عبدالمطلب و بنی الحسن بودند كه به مكتب آن حضرت پیوستند. [2] به گفته ابن حجر عسقلانی، فقها و محدثانی همچون: شعبه، سفیان ثوری، سفیان بن عینیه، مالك، ابن جریح، ابوحنیفه، پسر وی موسی،وهیب بن خالد، قطان، ابوعاصم و گروه انبوه دیگری از آن حضرت حدیث نقل كرده اند. [3] امام صادق(ع) هر یك از شاگردان خود را در رشته ای كه با ذوق و قریحه او سازگار بود، تشویق و تعلیم می نمود و در نتیجه هر كدام از آن ها در یك یا دو رشته از علوم مانند: حدیث، تفسیر و علم كلام تخصص پیدا می كردند.

كوفه یكی از مهمترین كانونهای تجمع شاگردان امام صادق(ع) بود;حسن بن علی بن زیاد وشاء كه از شاگردان امام رضا(ع) بوده، نقل كرده كه در مسجد كوفه نهصد نفر استاد حدیث مشاهده كردم كه همگی از جعفر بن محمد(ع) حدیث نقل می كردند. [4] .


[1] همان، ص 70.

[2] همان، ص 37.

[3] تهذيب التهذيب، بيروت، دارالفكر، ط 1، 1404 ه.، ج 1، ص 88.

[4] رجال نجاشي، دفتر نشر اسلامي وابسته به جامعه مدرسين، قم،ص 39 و 40.